Dinin direği namaz Resulullah aleyhissalatu vesselam’a ve tüm mü’minlere bir hediye olarak miraç hadisesinde bahşedilmiştir.
Namazın önemi öyle büyüktür ki Yüce Allah defalarca Kur’an-ı Kerim’de namazın önemine dikkat çekmiş, yine bu hususta yüzlerce hadis-i şerif bizlere ulaşmıştır.
“Muhakkak namaz, vakitlendirilmiş (belli vakitlere tahsis edilmiş) olarak mü’minlere farz olmuştur.”
Kur’an-ı Kerim, Nisâ Suresi, 103. Ayet Meali
”…(Resûlüm!) Sana vahyedilen Kitab’ı oku ve namazı kıl. Muhakkak ki, namaz, hayâsızlıktan ve kötülükten alıkoyar. Allah’ı anmak elbette (ibadetlerin) en büyüğüdür. Allah yaptıklarınızı bilir.”
Kur’an-ı Kerim, Ankebut Suresi, 45. Ayet Meali
Günde 5 vakit namazın her Müslüman’a farz olduğuna hiçbir şüphe yoktur.
Peki, eğer bir Müslüman kendine farz olarak tayin edilmiş bu ibadeti yerine getirmezse bunun günahı nedir?
“Allah’ı kulları üzerine yazıp farz kıldığı beş namaz mevcuttur. Kim onları eda eder, istihfafla her hangi bir eksikliğe meydan vermeden tam yaparsa Allah indinde ona verilmiş bir söz vardır: Onu cennete koyacaktır. Onları kılmayana ise Allah’ın bir vaadi yoktur. Dilerse azâb eder dilerse cennete koyar” der.”| Hadis-i Şerif, Kaynak: Muvatta, Salâtu’l-Leyl 14, (1,123)
”Onlar cennetlerdedirler. Birbirlerine suçlular hakkında sorular sorarlar ve dönüp onlara şöyle derler: “Sizi Sekar’a (cehenneme) ne soktu?” Onlar şöyle derler: “Biz namaz kılanlardan değildik.“
Kur’an-ı Kerim, Müddessir Suresi, 40-43. Ayet Mealleri
Muhakkak ki, kişi ile şirk ve küfür arasında namazın terki vardır.”| Hadis-i Şerif, Kaynak: Müslim, Îmân 134.
”Onlardan sonra, namazı zayi eden, şehvet ve dünyevi tutkularının peşine düşen bir nesil geldi. Onlar bu tutumlarından ötürü büyük bir azaba çarptırılacaklardır. Ancak tövbe edip inanan ve salih amel işleyenler başka. Onlar cennete, Rahmân’ın, kullarına gıyaben vaad ettiği “Adn” cennetlerine girecekler ve hiçbir haksızlığa uğratılmayacaklardır. Şüphesiz onun va’di kesinlikle gerçekleşir.”
Kur’an-ı Kerim, Meryem Suresi, 59-60. Ayet Mealleri
“Namaz kılmayanın İslâm’dan payı yoktur, namaz kılmayanın dini yoktur.’’| Hadis-i Şerif, Kaynak: Tahiru\’l kebir 7/95
Namazın terki ile ilgili bu ve buna benzer ifadelere sahip hadis-i şerifleri alimlerimiz şöyle değerlendirmişlerdir:
Farz olduğunu inkâr etmedikçe ve namazı alaya almadıkça bir kimse kılmadığı için kâfir olmaz. İslam ulemasının çoğunluğu bu hadislerde söz konusu edilen küfrü, “küfrân-ı nîmet” (nimetin görmezlikten gelinmesi); “Namazı, farz olduğunu inkâr ederek terk etmek” şeklinde yorumlamakta ya da; tehdit ve sakındırma amacına yönelik olduklarını, “namazı ihmal etmek, kişiyi küfre götürecek davranışlara sürükleyebilir” anlamını taşıdıklarını söylemektedirler.
| Mehmet Talu
“Namazın farziyetini inkâr eden kâfir olur. Umursamayarak, yani tembelliğinden dolayı kasden terk eden kimse ise fasık, günahkâr olur.’’| Bir Söz, İbni Âbidîn, Reddü’l-Muhtar
Ebû Hüreyre radıyallahu anh’den rivayet edildiğine göre, Resûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
“Kıyamet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır. Eğer namazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar. Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı çıkar. Şayet farzlarından bir şey noksan çıkarsa, Azîz ve Celîl olan Rabb’i:
– Kulumun nâfile namazları var mı, bakınız? der. Farzların eksiği nafilelerle tamamlanır. Sonra diğer amellerinden de bu şekilde hesaba çekilir.”| Hadis-i Şerif, Kaynak: Tirmizî, Mevâkît 188
“Parça parça doğranılsanız da, ateşte yakılsanız da,(îdam edilip) asılsanız da sakın Allah’a eş koşmayınız. Kasten ve bilerek namazı terk etmeyiniz. Kim bilerek namazı terk ederse, muhakkak İslâm milletinden dışarı çıkmıştır.“| Hadis-i Şerif, Kaynak: Taberânî Muhammed bin Nasr rivâyet etmişler; Münzir, «Hadis hasendir» demiştir.
Kıyâmet günü, namazı terk eden kişi, yüzüne üç satır yazı yazılmış olara getirilir.Birinci satırda: Ey Allah’ın hakkını zâyî eden,İkinci satırda: Ey Allah’ın gazabına uğrayan,Üçüncü satırda: Dünyâda Allah’ın hakkını zâyî ettiğin gibi, Allah da seni zâyî edecek! Bugün sen Allah’ın rahmetinden mahrumsun, diye yazılmıştır.| Kaynak: İbni Hacer, Zevâcir
“Ben şerîat kitaplarında Allah’a şirk cürümünden sonra, namazı terk etmenin, bir de haksız yere bir mü’mini öldürmenin günahından büyük günah görmedim” demiş.| Bir Söz, İbni Hazm
“Kasten namazı terk etme! Bir kimse namazı kasten terk ederse, muhakkak Allah ve Resûlü’nün hıfz ü himâyesi o kimseden kalmış olur.| Hadis-i Şerif, Kaynak: Ümmü Eymen radıyallahu anha’dan İmam Ahmed ve Beyhâkî
“Kim namaza devam ederse, kıyâmet günü o namaz onun için nur olup, îmanına delil ve kurtuluşuna sebep olur. Kim de onu muhafaza etmez (beş vaktini kılmaz)sa kendisi için ne bir nur, ne bir delil, ne de bir kurtuluş vesîlesi yoktur. Kıyâmet günü o kimse Firavunla, Hâmân’la ve münâfıkların reisi Ubey bin Halef’le haşrolunur“.| Hadis-i Şerif, Kaynak: Dârimî, Taberânî, Ahmed, İbni Hibban, Amr İbni As’dan rivayet etmişlerdir.
Hz. Ömer ve Ebû Hüreyre radıyallahu anha.’dan Resûlullah sallallahu aleyhi vesellem’in şöyle buyurduğu rivâyet olunmuştur:- Bana Cebrâil aleyhisselam geldi ve “Oku” dedi. Ben “Neyi okuyayım?” dedim. O, “Sonra arkalarından öyle kötü bir nesil geldi ki namazı bıraktılar, şehvetlerine uydular. İşte bunlar yakında cehenneme atılacaklar” meâlindeki âyet-i celileyi oku” dedi. Ben:- Ey Cebrâil! Benim ümmetimden de namazı zâyî edenler olur mu? dedim. O:- Evet, âhir zamanda ümmetinden öyle insanlar gelecek ki, namazı ihmâl, vakitleri de te’hir edecekler, şehvetlerine tâbî olacaklar. Onların paraları kendilerine namazdan değerli olacak…” dedi.Hadis-i Şerif, Kaynak: Ahmed Dehlân, Terkissalâh
Mekteb-i SuffaEbu Sa’id (Radıyallahu Anh)dan rivayet edilen bir hadis-i şerifte Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur :”Her kim namazı kasten terk ederse, onun ismi cehennemin kapısı üzerine oraya girenlerden biri olarak yazılır.”Hadis-i Şerif, Kaynak: İbni Adiyy, el-Kamil, 1/299; Abdülkadir el-Geylani, el-Ğunye, 2/188
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder